4 ontspanningsoefeningen bij stress

Heb jij last van stress klachten? Dan kunnen ontspanningsoefeningen bij stress je helpen om jouw stress klachten op een makkelijke en snelle manier te verminderen. Door diverse ontspanningsoefeningen bij stress toe te passen ervaar je het beste wat voor jou werkt. Welke ontspanningsoefening is effectief voor jou en waar voel jij je nadien het meest ontspannen door? In dit blog deel ik een aantal ontspanningsoefeningen bij stress die jij eenvoudig thuis kan uitproberen. 

Ontspanningsoefeningen bij stress voor thuis of op je werk

Stress verminderen kan eenvoudig thuis of op je werk met deze snelle en makkelijke ontspanningsoefeningen. Probeer ze eens uit en ontdek welke ontspanningsoefeningen bij stress het beste werken om weer tot rust te komen. 

  • Wandelen: ga elke dag minimaal 20 minuten (liever langer natuurlijk) buiten wandelen om je gelukshormoon (serotonine) te boosten. Buiten zijn en bewegen is een effectieve ontspanningsoefening bij stress die direct helpt om te ontspannen. Het stresshormoon cortisol neemt tijdens een wandeling in de frisse lucht af en dat is wat we nodig hebben om te kunnen ontspannen. Neem je hond, partner of gewoon jezelf dus mee naar buiten! Als je alleen gaat wandelen zou je de stappen in je hoofd kunnen tellen. Iedere keer van 1 tot 20 en zo opnieuw. Dit noemen ze ook wel meditatief wandelen. Je raakt in een soort ritme wat erg rustgevend werkt en top is om stress te verminderen. 
  • Ademhaling: heb je wel eens last van stress op je werk? Ook op de werkvloer is deze ontspanningsoefening bij stress erg effectief! Ga op een stoel zitten met je rug goed recht, je benen in een hoek van 90 graden en je voeten plat op de grond. Doe je ogen dicht en adem tien keer diep in en uit. Zorg dat je naar je buik ademt. Het helpt dan vaak om je handen op je buik te leggen zodat je hierop kunt focussen als je in- en uitademt. Voel bij elke ademhaling dat je je spieren meer ontspant en je je schouders verder laat zakken. Doe daarna rustig je ogen open. Dit is een ideale en snelle manier om bijvoorbeeld tijdens je werk toch even snel een ontspanningsoefening bij stress te kunnen doen.
  • Tellen: ga plat op de grond of op je bed liggen. Zet je timer op ca. 5 tot 10 minuten (naar gelang de duur dat jij deze oefening wilt gaan uitvoeren). Leg je armen ontspannen naast je neer en je benen iets uit elkaar. Sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Forceer niets maar volg je ademhaling. Op iedere inademing tel je 1 en elke uitademing tel je 2. Herhaal dit totdat je timer gaat. Dus tel 1 bij inademing en tel 2 bij uitademing. Soms kan het zijn dat je gedachten toch afdwalen, dat is niet erg maar zodra je dit in de gaten hebt pak dan het tellen weer op. Als je dit goed doet, voel je je lichaam langzaamaan ontspannen. 
  • Schrijven: schrijf elke avond voordat je naar bed gaat voor jezelf 3 dingen op waarvoor je vandaag dankbaar bent. Dit mogen grote dingen zijn, maar ook juist kleine dingen. Door deze ontspanningsoefening bij stress dagelijks te doen laat je alles wat je hebt meegemaakt die dag even in je hoofd passeren en kun je je dag positief afsluiten. Dit zorgt ervoor dat je brein ontspannen kan starten aan de nacht. En een goede nachtrust is van groot belang om stress te verminderen. Leg ook tijdig, zeker een uur voordat je gaat slapen, je telefoon en Ipad weg en zet de televisie uit. Kom tot rust! Kun je nog niet meteen slapen? Pak dan een boek en lees nog wat of schrijf in een dagboek. 

Heb ik stress klachten?

Twijfel jij of jouw klachten voortkomen uit stress? Veel mensen weten niet waaraan ze stress kunnen herkennen en wat stressklachten nou eigenlijk zijn. Hieronder volgen een aantal veel voorkomende stress klachten. Herkenbaar? Probeer dan eens een of meerdere ontspanningsoefeningen bij stress om stress klachten te verminderen. 

  • Slaapproblemen
  • Eetbuien/trek in zoet – zout
  • Hoofdpijn/migraine
  • Schouder- en nekklachten
  • Maag- darmproblemen
  • Menstruatieklachten
  • Neerslachtigheid/depressieve klachten
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Laag libido
  • Tinnitus (piep in het oor)
  • Verslavingsgevoeliger (bijvoorbeeld; alcohol, roken, snacken etc.)

 

Wordt jouw stress de baas

Stress klachten hebben verschillende gevaren voor je gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk. Langdurige stress kan zelfs voor hartklachten of vruchtbaarheidsproblemen zorgen. Daarnaast zorgt stress ervoor dat je spijsvertering niet goed kan werken wat weer maag- en darmproblemen kan veroorzaken. Tevens kan stress uiteindelijk zorgen voor een burn-out waardoor je langere tijd niet kunt functioneren zoals je normaal doet. Je bent dan al moe als je even opstaat om wat te drinken te pakken. Ook depressie is een gevaar als je veel stress klachten hebt. Het is dan ook van belang dat je leert om beter om te gaan met stress klachten en stress bij jezelf weet te herkennen. Een stresscoach kan je helpen om je te laten inzien in welke situaties of bij welke gebeurtenissen jij stress klachten ervaart en hoe je hier zelf wat aan kan doen om de stress te verminderen. Mede door passende ontspanningsoefeningen bij stress kan jij in de toekomst jouw stress de baas zijn en blijven!

Neem contact op met een stress coach

Een stresscoach kijkt eerst naar de kern van je stress klachten. Want om je stress te kunnen verminderen is het van belang om te weten waar je stress vandaan komt. Vervolgens wordt er gekeken naar wat voor jou het beste werkt als het gaat om stressvermindering, ontspanningsoefeningen bij stress en leefstijl. Daar stellen we een persoonlijk plan voor op en dat kun je in de toekomst altijd toepassen als je weer opnieuw stress klachten ervaart. Je maakt nieuwe gewoontes aan zodat je niet meer zo makkelijk terug kan vallen in stressvolle situaties. Stress overkomt iedereen wel eens, het is maar net hoe jij ermee leert omgaan!